onsdag 18 november 2009

Snö faller på cederträden

Snö faller på cederträden (1999) "Snow Falling on Cedars" (original titel) 127 min - Drama, Mystery, Romance - 12 Maj 2000 (UK)




Detta är en film som sträcker sig över många år, som jag förstår det, från 1913 till 1952. Filmen bygger på historiska skeden för Japanska invandrare och deras möjligheter, för att bland annat äga mark i det nya landet Amerika (Californien). I filmens handling är det främst två familjer, en Japansk och en Amerikansk det rör sig runt men även andra personer har viktiga roller, som Ishmael Shambers (Ethan Hawk), en journalist som växte upp samtidigt som Hatsue Miaymoto (Youki Kudoh) och som är/var väldigt förälskad i den Japanska flickan, trots att hon i filmens nutid är gift med en Japansk man. Det är denna man som blir anklagad för ett mord på hans barndomsvän men som han säger att han inte gjort. Dödsfallet rör upp gamla händelser i den lilla staden San Piedro Island och som har med hatet mot Japanerna att göra, då de under kriget anföll Pearl Harbour.

Jag tycker att filmen är för seg eftersom det är långsamma scener och ingående närbilder som om man försöker visa personens inre tankar trots att dessa inte sägs, vilket kan vara bra i vissa skeden. Kanske blev det bara för mycket i denna film? Men jag får ändå en känsla av att vilja se mer och ta reda på vad som hände egentligen och hur mannen dog. Filmen är en aning drömsk av sig tycker jag, speciellt eftersom det är så många återblickar. Ett misstag som jag gjorde var att se filmen så sent att jag somnade innan den var slut och såg resten nästa dag vilket nog gjorde att en del av min känsla för den här filmen försvann. Jag tycker ändå att filmen var bra och väl värd att se så jag ger den en 3 av 5.


Regissör: Scott Hicks
Författare: David Guterson (roman), Ronald Bass (manuskript)
Skådespelare: Ethan Hawke, Yûki Kudô och Reeve Carney

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar