onsdag 9 december 2009

Fierce people


Fierce People (2005) 135 min - Drama, Thriller - 28 April 2006 (Canada)



Filmens handling börjar med att en kvinnlig massageterapeut bestämmer sig för att nu ska hon förändra sitt liv och försöka bli av med sitt drogberoende, hon vill komma närmare sin son som är i tonåren och som sett alltför mycket av sin mammas destruktiva liv. Det blir bestämt att de ska åka långt bort från Manhattans skyskrapor och neonljus. Till en man som hon lärt känna genom sin massagebehandling, han är rik och har en egen by där hans släktingar och andra människor som han behöver bor. 

Mamman och sonen får ett eget hus att bo i där de ska tillbringa sommaren för att komma närmare varandra och för att mamman ska bli drogfri. Egentligen var tanken att sonen skulle resa till sin pappa under sommaren, som är en antropolog hos Yanomano-Indianerna i den sydamerikanska djungeln.

Jaha, vad tycker jag om den här filmen då? Först tycker jag att den verkar vara både en aning oseriös och lite småseg, men den tar sig allteftersom så den blir som helhet en rätt intressant och bra film att se. Jag gillar kopplingen till det antropologiska tankesättet och där man jämför de rika människornas "grupp" utifrån det perspektivet och där då mamman och sonen kommer in och förändrar det "system" som byggts upp inom den givna gruppen. Ingenting kan längre bli det samma varken för dem eller för de rika häftiga människorna.

Så som helhet ger jag filmen en 3 av 5, för bra innehåll och skådespeleri men eftersom filmen inte håller måttet hela vägen, som jag kan se det så kan den inte få mer än så.

Regissör: Griffin Dunne
Författare: Dirk Wittenborn (bok), Dirk Wittenborn (manuskript)
Skådespelare: Diane Lane, Anton Yelchin och Donald Sutherland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar