måndag 8 november 2010

Inception

Inception (2010) 148 min - Action, Äventyr , Mystery - 16 Juli 2010 (UK)




Jag såg denna film i går kväll tillsammans med min son... En intressant version av framtiden, samtidigt som den inte känns helt verklighetsfrämmande...Jag menar drömmer det gör man varje natt oavsett man minns det eller inte. Nu är ju denna film upplagd så att man sover och drömmer på kommando, flera människor i grupp dessutom.

Handlingen utspelar sig i en tänkt framtid där man med teknikens hjälp kan ta sig in i andra människors hjärna med hjälp av drömmar. Man kan vara deltagare i inte bara sin egen dröm utan även andras... Fantastiskt... 

Nu använder sig filmens huvudperson, Dom Cobb, (Leonardo Di Caprio) av denna möjlighet för att stjäla information av personer när han eller hon är som mest sårbar. Detta liv har gjort honom till en legend inom området men också till att han ständigt är på flykt och inte kan leva ett vanligt liv...

Han får nu en möjlighet att förändra sitt liv genom att göra en sista "drömresa" där han dessutom måste tänja på gränserna för vad som är möjligt med de kunskaper och den teknologi de har. Han ska nämligen inplantera en ny idé i en annan människas hjärna.

Ja, vad ska man säga? En intressant film med drömmen som tema... Lite svår att hänga med i de olika skikten av drömnivåer och i vilkens dröm man befinner sig i...I övrigt spännande tycker jag... Skådespelarna gör väl inga större bedrifter men fungerar... Filmen kanske är lite väl mycket action för min smak...

Den får en 3 av 5 för intressant handling...



Regissör: Christopher Nolan
Författare: Christopher Nolan
Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar