lördag 27 november 2010

Varg

Wolf (2008),  Varg (original titel) 95 min - Action, Äventyr, Drama - 4 April 2008 (Sverige)

Jag hittade ingen trailer på filmen, så det blev en "Vargbild"  istället.

Nu blev det äntligen dax att titta på filmen från mina hemtrakter i Jämtland.

Filmen handlar om en familj i norra Sverige. En man som heter Klemens och hans brorson Nejla (Nils) har renar som blir rivna av en varg... Vi får följa dem i deras möte med vargen och mötet med den nya modernare livsstil som pockar på, med skola och ett annat sätt att leva och försörja sig. Förändringen sker inte enkelt för någon av dem...

Ja, jag vet inte jag... inte riktigt min typ av film, handlingen känns lite tunn tycker jag även om skådespelarna gör ett riktigt bra jobb för att få mig som tittare att bli engagerad. Å andra sidan tar filmen upp ett angeläget ämne, frågan om vargens vara eller inte vara.. Det blir här vargens rätt att existera som vinner, det är straffbart att döda varg och det gör det svårt att bedriva rennäringen fullt ut och leva på det. Det verkar vara filmens budskap i alla fall...

Jag är för dåligt insatt i samernas liv för att riktigt förstå hur komplicerat det blir med mötet av ett annat synsätt och levnadsätt som filmen visar på. Själv tycker jag att vargen bör få finnas eftersom den hör till vår natur. Samtidigt tycker jag att samerna bör kunna utöva rennäringen eftersom det är deras sätt att försörja sig och har så varit under lång, lång tid. Samerna försörjde sig på detta sätt när de inte hade varken skoter, motorcyklar eller flygplan till hjälp och jag antar att det fanns varg och björn även då. Hur klarade de av det då? Är en fråga som dyker upp...Vad är skillnaden nu och då? Jag har lite svårt att tro att det enbart är vargen som gör att de har svårt att fortsätta med rennäringen. Kanske är det mer det moderna samhället som är orsaken till svårigheterna som de har... om nu filmen överhuvudtaget visar på något som överensstämmer med verkligheten...?

Av mig får filmen en trea av fem...Mest för bra skådespeleri och för vackra naturbilder...och ett igenkännande av miljöerna...

Regissör: Daniel Alfredson
Författare: Kerstin Ekman
Skådespelare: Peter Stormare, Robin Lundberg och Rolf Degerlund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar