söndag 5 december 2010

Bröderna Karlsson

Bröderna Karlsson (2010) Btl 100 min - Komedi - 30 Juli 2010 (Sverige)




Åter en svensk film... en komedi denna gång. Det händer inte så ofta att jag ser på komedier av någon anledning, trots att jag hör till de lättroade tittarna. Jag har lätt för att skratta åt tokigheter på film...

Filmen handlar om två tvillingbröder, Nicklas och Hasse, som båda spelas av Björn Bengtsson. De skildes åt som babys då deras mamma adopterade bort den ena tvillingen, Nicklas. Han hamnade i Stockholm och arbetar som advokat och har ett gott anseende. Hasse bor i Norrland med fru och barn men är otrogen så fort han får en möjlighet medans Nicklas har svårt att få till en relation över huvudtaget. Till utseendet är de båda bröderna väldigt lika men till sätt att vara som natt och dag, vilket får konsekvenser för deras relationer till varandra och till andra...

Jag tycker att filmen var över förväntan rolig och att Björn Bengtsson gör ett otroligt bra jobb med sina tolkningar av tvillingbröderna...Filmen har också ett seriöst budskap, upplever jag det som, om att blod är tjockare än vatten. I övrigt är det en hel del förvecklingar och förutsägbara scener men filmen är sevärd så jag ger den en 3:a av 5. Mest för att jag har lite svårt när filmer går över den gräns som jag upplever som verklighetsnära. Antingen det är en komedi eller någon annan genrer.

Regissör: Kjell Sundvall
Författare: Ulf Kvensler (manuskript)
Skådespelare: Björn Bengtsson, Tuva Novotny, Jessica Zandén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar