lördag 8 januari 2011

Gone baby gone

Gone, baby gone (2007) 114 minuter, Kriminalare, drama, mystery, 25 Januari 2008 (Sverige)



Detta är en film efter en bok med samma namn av Dennis Lehane, vilken jag inte har läst. Däremot har jag läst andra böcker av honom och verkligen gillat dem.

Miljön i filmen är hård och karg, alltså en verklighet som inte är av de mer glamorösa slaget men ändå existerande på många håll. Här i Dorchester, Boston har filmens huvudperson, privatdetektiven Patrick Kenzie och hans kompanjon Angie Gennaro växt upp liksom den lilla 4-åriga flicka som blivit kidnappad. I början vill de inte ta sig ann fallet när flickans släktingar ber dem om hjälp men de blir till slut övertalade... Med i letandet är några poliser som i början också är motvilliga till att Kenzie och Gennaro ska delta i letandet.

Filmens handling får fullt godkänt av mig liksom skådespelarna som alla gör fina insatser, även om jag i början hade svårt att se Casey Affleck som Patrick Kenzie, då min bild av honom, när jag läst böckerna var av det kraftigare slaget och mer robust än vad Casey är, jag uppfattar honom också som tuffare och en aning råare än vad Casey spelar. Men, ändå går det att känna igen honom som den bild av Kenzie som finns i böckerna.

Miljöerna känns igen, fattigdomen och missbruket och våldet finns med i böckerna liksom i denna film.

Jag ställer mig frågan om det beslut Kenzie tar är det rätta? Hans beslut får stora konsekvenser både för honom och de inblandade. I mitt innersta känns hans val fel även om jag kan förstå hans tankar och hans handling till viss del...

Filmen får en 5 av 5, helt klart...


RegissörBen Affleck
Författare: Ben Affleck (manuskript)  Aaron Stockard (manuskript), Dennis Lehane (roman)
Skådespelare: Morgan FreemanCasey AffleckEd Harris och Michelle Monaghan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar