fredag 24 juni 2011

Turn the River

Turn the River (2007) 92 min - Drama - 17 Oktober 2007 (USA)





I går kväll valde jag en film som heter Turn the River och den handlar om en kvinna som spelar biljard. Kvinnan vars namn är Kailey Sullivan (spelas av Framke Janssen) har en son, Gulley (spelas av Jaymie Dornan) som är i 12-års åldern. Kailey har inte vårdnaden om Gulley på grund av en överenskommelse med pojkens farmor när hon väntade honom. Farmodern ansåg att Kailey inte skulle bli en bra mor på grund av något fuffens som hon hade gjort när hon var tillsammans med Gulleys pappa. Om Kailey sa ifrån sig vårdnaden för Gulley skulle farmodern inte anmäla henne och Kailey skulle slippa straffet för det hon gjort.

Vad farmodern och pappan inte vet om är att Kailey träffar sonen i smyg och att de skriver brev till varandra, hur och när den kontakten etablerades kommer inte fram i filmen. Kailey förstår att något inte står rätt till med sonens tillvaro eftersom han har brutit handleden och han har även andra skador vid olika tillfällen. Hon tror då att det är pappan som misshandlar Gulley och funderar på att hitta en lösning så att de kan vara tillsammans.

Det är där hennes biljardspelande kommer in i bilden, hon är väldigt duktig på det och insatserna blir högre och högre tills hon fått ihop den summa som behövs för att göra nya identitets handlingar för att rymma tillsammans med sonen till Kanada.

Jag tycker att handlingen i filmen var ganska seg men rätt verklighetstrogen. Franke Janssen gör en bra skådespelarprestation medan de övriga är rätt slätstrukna utan att för den skull vara dåliga. Jag hade nog förväntat mig lite mer av filmen, biljard kanske inte är min grej? Även om filmen tog upp andra aspekter av livet så tycker jag inte att den når så höga höjder som jag hoppats på men trots detta är den väl värd att se. Jag hade också lite svårt med slutet som jag tyckte var lite platt men kanske inte så ologiskt?

Av mig får filmen en 3 av 5.

Regissör: Chris Eigeman
Författare: Chris Eigeman
Skådespelare: Famke Janssen, Jaymie Dornan, Rip Torn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar