måndag 25 juli 2011

Dragonfly

Dragonfly (2002) 104 min - Drama, Fantasy, Mystery - 22 Februari 2002 (USA)



Filmen handlar om en läkare som förlorat sin fru, också läkare, i en bussolycka när hon var utomlands och arbetade med ursprungs befolkningen i en djungel. Jag vet inte riktigt vilket land det var. Men det kom massor av regn så det blev ett jordskred och bussen spolades ner i en ravin där alla som åkte med bussen blev dödade.

Läkaren som spelas av Kevin Costner sörjer och minns tillbaka, han har en jobbig tid, där minnena blandas med mystiska saker där han tycker sig få budskap från hans döda fru, som spelas av Susanna Thompson. Innan hon åkte iväg så hade hon precis blivit gravid.

Ingen av läkarens vänner eller arbetskamrater tror på honom och hans upplevelser, de tycker att han ska ta semester och resa bort. Slutligen gör han också det och åker till den plats där hans fru arbetade innan hon dog, när han tror sig förstå vad det är för budskap som hans fru skickat honom. Budskap som han får bland annat genom de cancersjuka barnen som hon arbetade med hemma vid innan hon åkte.

Som helhet tycker jag att filmen var intressant och även en aning spännande. Jag gillar filmer med lite mystik i. Jag tycker också att Kevin Costner är bra på att teckna porträtt av människor som upplever oförklarliga saker, han gör det trovärdigt. Jag menar filmen skulle kunna kännas väldigt banal men det gör den inte...

Jag ger filmen en 4 av 5 för bra och intressant tema och för bra skådespelarinsats av speciellt Kevin Costner.


Regissör: Tom Shadyac
Författare: Brandon Camp (berättelse), Mike Thompson (berättelse)
Skådespelare: Kevin CostnerSusanna Thompson och Joe Morton



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar