söndag 17 juli 2011

The Lincoln Lawyer

The Lincoln Lawyer (2011) 118 min - Kriminalare, Drama, Thriller - 18 Mars 2011 (UK)





Filmen handlar om en försvarsadvokat i USA, Mickey Haller (spelas av Matthew McConaughey). Haller tar sig an ett fall där den anklagade är en förmögen ung man som anklagas för att ha misshandlat och våldtagit en kvinna som han följt med hem från en bar. Mannen, Louis Rouler (spelas av Ryan Phillippe) säger sig så klart vara oskyldig precis som de flesta anklagade...

Haller är en ganska ytlig och manipulativ person och har kopplingar till kriminella mc-gäng och andra gangsters som han har nytta av i sitt liv. Fallet tar en ny vändning när Haller upptäcker en likhet med ett gammalt fall där en kvinna blev mördad och där den anklagade blev inspärrad för mord.

Jag tycker att filmen var bra, det kändes ovanligt att se McConaughey i en mer seriös film än vad han brukar spela. Han gör en bra tolkning av sin roll tycker jag. I övrigt är väl rollprestationerna inte så märkvärdiga men helt gångbara. Jo, jag gillar han som spelar Hallers chaufför, Laurence Mason, han sticker ut lite mer än de andra tycker jag trots att han inte har en speciellt stor roll.

Om jag ska säga något negativt om filmen så kanske den inte går så djupt under huden på karaktärerna men handlingen gör nog att det inte går att få till det inom den givna speltiden.

Filmen får en 4 av 5...



Regissör: Brad Furman
Författare: John Romano (manuskript), Michael Connelly (roman)Skådespelare: Matthew McConaugheyMarisa TomeiLaurence Mason och Ryan Phillippe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar