måndag 1 augusti 2011

High Crimes

High Crimes (2002), 115 min - Kriminal, drama, mystery





Den här gången blev det en film från TV:ns kanal 9...Jag tror att jag har sett den en gång förut men jag kände inte igen den när jag började att titta...

I alla fall handlar filmen om en kvinnlig advokat, Claire Kubik (spelas av Ashley Judd), som i början är lyckligt gift med sin man Tom Kubik (spelas av James Caviezel)...Hennes värld vänds helt upp och ner då FBI anklagar hennes man för mord på nio människor ur civilbefolkningen i Latinamerika, under en armémanöver 15 år tidigare. Dessutom hette han då Ron Chapman.

Claire Kubik kämpar för sin man för hon tror på honom då han försäkrar henne att han är oskyldig. Men hon inser att för att kunna vinna mot det militära rättssystemet måste hon få hjälp av någon som kan det. Det blir den alkoholiserade men duktiga före detta militäradvokaten Charlie Grimes (spelas av Morgan Freeman).

Jag tycker att filmen är bra...En bra intrig rakt igenom även om jag tyckte att slutet var en aning slappt...men ok...Morgan Freeman och Ashley Judd gör en bra rolltolkning...ja, även de andra skådespelarna verkar trovärdiga...Den som jag tycker gör sämst ifrån sig är James Caviezel, han känns mest tillrättalagd och inte lika "äkta" som de övriga skådespelarna...Tyvärr, eftersom det drar ner filmen något då han har en framträdande roll...

Jag ger filmen en 3,5 av 5.


Regissör: Carl Franklin
Författare: Joseph Finder (roman), Yuri ZeltserSkådespelare: James CaviezelMorgan Freeman och Ashley Judd




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar