lördag 3 september 2011

The Reaping

The Reaping (2007) 99 min - Skräck, Thriller - 24 Juni 2007 (Sverige)



 

Det blev en film på TV i kväll. Jag har sett den en gång förut men mindes inte riktigt hela filmen, så det kändes ok att se den igen.

Filmens huvudperson är Katherine (Hilary Swank) som arbetar med att finna vetenskapliga förklaringar på påstådda mirakler. Till sin hjälp har hon kollegan Ben (Idris Elba). En dag får Katherine besök av Doug (David Morrissey) som behöver hjälp med ett dödsfall. En pojke har dött en konstig och oförklarlig död i det lilla samhället Haven som ligger djupt inne i Bibelbältet kring Louisiana. Hans syster som är något år yngre verkar vara den enda inblandade.

Naturligtvis blir det så att Katherine och Ben tar sig an fallet, annars hade det ju inte blivit någon film:-)...När de kommer fram till Haven upptäcker de att vattnet i sjön där pojken dog är helt rödfärgat, vilket sedan visar sig vara riktigt människoblod, och konstigheterna bara fortsätter, korna dör en oförklarlig död och gräshoppor invaderar orten o s v. Människorna i byn menar att det är den konstiga familjen i skogen som gör så att allt detta sker eftersom de är i maskopi med djävulen, speciellt den unga flickan Loren McConnell (AnnaSophia Robb), systern till pojken som dog.

Loren är en rädd och skrämd flicka men allt hemskt som händer verkar hända runtomkring henne. Katherine som tidigare varit präst men som tappat tron på grund av en händelse några år tidigare då både hennes man och dotter blev dödade börjar tvivla på sig själv och sin logiska och vetenskapliga sanning.

Jag tycker att filmen faktiskt är bra, jag gillar det här med att hämta inspiration och idéer från bibeln och att sätta in det i den värld som vi lever i, i dag...Visst ser vissa moment väldigt överarbetat och överdrivet ut, som t e x alla dessa gräshoppor som kommer inflygandes från himlen...Men samtidigt så är det så som det beskrivs i bibeln, som jag uppfattar det i alla fall...

Man får följa med på Katherines "resa" tillbaka i tiden då hon levde med sin man och dotter och man får se vad som hände då. Detta är hennes trauma som väcks till liv av det som händer i byn Haven.

För min del så ger jag filmen en 3 av 5 därför att jag tycker att det finns ett budskap i filmen, om det onda och det goda, även om allt är draget till sin spets...Jag tycker också att Hilary Swank är bra skådespelerska. Det som i mina ögon drar ner filmen litegranna är att det är en skräckfilm lika mycket som thriller, eller mer...Skräckisar är egentligen inte min genre men jag tyckte den här var sevärd...



Regissör: Stephen Hopkins
Författare: Carey Hayes (manuskript), Chad Hayes (manuskript)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar