lördag 1 oktober 2011

The Ledge

Från 2011, 101 min, Drama, Thriller - Maj 2011




I kväll blev det en film om tro och otrohet...

Hollis Lucetti är en polis (spelas av Terrence Howard) som precis fått veta av sin doktor att han är steril, detta får honom att ifrågasätta sin relation till sin fru då de har två barn som han har trott varit hans... Samtidigt kommer hans chef in och säger att de har en "hoppare" så han måste ge sig iväg på detta uppdrag så fort som möjligt för att försöka förmå personen från att hoppa. 

Gavin Nichols, hopparen, (spelas av Charlie Hunnam) är en kille som haft en affär med en kvinna, Shana (spelas av Liv Tyler) som bor granne med honom. Kvinnan är gift med en kristen fundamentalist, Joe (spelas av Patrick Wilson), som utövar sin tro till fullo. 

Joe sätter igång ett spel mellan sig själv och Gavin, som är ateist, ett spel som går ut på liv eller död. Gavin ser sig ingen annan råd än att följa med i Joes spel mot sin vilja...

Jag gillar den här filmen, den fångar mig på en gång och släpper inte taget om mig förrän den är slut. Även efter den har slutat ligger den kvar i mitt medvetande på något vis. 

Filmen tar upp aktuella frågor med intressanta infallsvinklar...Den tar upp frågor som homo relationer, otrohet, beroenden, att tro på Gud, att vara ateist och skillnaden mellan den som tror och inte tror, vilka handlingar man är beredd att utföra utifrån sina värderingar. 

Det som ger filmen sina extra poäng är att skådisarna är bra, det känns trovärdigt. Liv Tyler är lysande...

The Ledge får en 4 av 5...



Regissör: Matthew Chapman
Författare: Matthew ChapmanSkådespelare: Charlie HunnamTerrence HowardLiv Tyler och Patrick Wilson




1 kommentar:

  1. Jag håller med om att filmen ligger kvar i skallen ett par dagar. Den var ovanlig på det sätt att den tar upp religion och att vara ateist i USA.
    http://www.filmveckan.se/2011/09/ledge.html

    SvaraRadera