söndag 12 februari 2012

The Girl with the Dragon Tattoo

158 min USA,  Kriminal, Drama, Mystery - 21 December 2011 (Sverige)




Nu har jag äntligen sett The Girl with the Dragon Tattoo. Efter att ha läst alla böckerna i Millenniumtrilogin så är jag så klart nyfiken på att se de efterkommande filmatiseringarna av böckerna. Jag har dock bara sett den första delen (Män som hatar kvinnor) av de svenska filmerna och det på grund av att jag inte riktigt uppskattade den så som jag uppskattade böckerna. Jag har inte orkat titta på efterföljarna. Kanske dumt men så är det... Trodde att möjligheten fanns att denna Amerikanska film var ett strå vassare.

Filmen handlar alltså om journalisten Mikael Blomkvist som arbetar på tidningen Millennium i Stockholm. Han har blivit dömd för förtal och vill slippa uppmärksamheten i Stockholm och tackar därför till slut ja till ett erbjudande han får av Henrik Vanger att skriva familjens släktkrönika, detta är den officiella versionen men egentligen vill Henrik att Mikael tar reda på vad som hände med hans brorsdotter Harriet som försvann för ca 40 år sedan. Till sin assistent får Mikael lite längre in i filmen hjälp av Lisbeth Salander, en ung "crackare" som ibland tar på sig speciella uppdrag från en firma i Stockhom som arbetar med säkerhet. 

Jag tyckte att filmen var ok att se även om jag saknar feelingen i filmen. Det känns verkligen som om att alla spelar en roll, inte att de är rollfiguren. Den som höjer sig något över de andra skådespelarna tycker jag är Stellan Skarsgård som spelar Martin Vanger, Henrik Vangers brorsson. 

The Girl with the Dragon Tattoo får en 3 av 5.

Regissör: David Fincher
Manusförfattare: Steven Zaillian (manuskript), Stieg Larsson(roman)
Skådespelare: Daniel CraigRooney MaraStellan Skarsgård och Christopher Plummer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar