tisdag 14 februari 2012

Jägarna 2

 Jägarna 2 (2011), 129 min - Kriminal, Mystery, Thriller - 9 September 2011 (Sverige)




En kvinna som heter Elin försvinner spårlöst i en liten norrländsk ort där alla verkar tro att det är den finländske småtjuven Jari som ligger bakom försvinnandet. Erik (Rolf Lassgård) blir snabbt inkopplad på fallet då han anses vara Rikskrims bästa förhörsledare. Erik reser upp till norrland under mycket inre motstånd. Men väl där blir han indragen i händelserna på ett mera personligt plan än han tänkt, då han upptäcker att hans brorsson, som också är involverad i händelserna på orten, lever under svåra omständigheter i sin familj. Familjen som består av hans mamma och hennes nye man Torsten (Peter Stormare). Torsten är polis men också en man som tar lagen i egna händer och skrämmer folk till tystnad.

Jag blev glatt överraskad, om man nu kan säga glatt? när det gäller en sådan här film, som är så full av hänsynslös makt och våld. Det som gjorde mig överraskad i alla fall, var att jag tyckte att Jägarna 2 var bättre än ettan som jag minns att jag tyckte var alldeles för, ja, vad då? Kanske för norrländsk? Som om tiden stått stilla i vildmarken. Här i Jägarna 2, fanns också mycket av det där mansdominerande våldet, jakten och de stora "karlakarlarna" men det fanns något annat här också, som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men som jag kanske kan kalla för en form av naturlig norrländsk energi, i positiv bemärkelse. Naturbilderna kanske gjorde sitt? Många vackra naturbilder i filmen som gör allt så känslomässigt dubbelt, våldet å ena sidan och allt detta vackra, å andra sidan. 

Filmen i sig är kanske lite väl förutsägbar, men man kan inte annat än känna av spänningen ändå och även ilskan över vissa människors elakheter. Jag tycker att Rolf Lassgård spelar otroligt bra denna gång, även Peter Stormare har sina ljusa stunder. Den jag tycker utmärkte sig mest i mina ögon var Eeri Milonoff, som spelar Jari, han är väldans trovärdig i sin roll. 

Jag ger filmen en 3 av 5, då jag tycker att den är klart sevärd och spännande.



Regissör: Kjell Sundvall


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar