måndag 26 mars 2012

Carnage

Från 2011, 80 min - Komedi, Drama - 17 Februari 2012 (Sverige)



Filmen börjar mitt i en mild uppgörelse mellan två föräldrapar, där det ena parets son blivit misshandlad av det andra parets son. De befinner sig hos det ena paret som spelas av Jodie Foster och John C Reilly. 
Mötet mellan de båda föräldraparen är menat som ett kort möte för att de ska komma överens om hur de ska gå vidare med händelsen. Men det uppstår hela tiden något som gör att det andra föräldraparet som spelas av Kate Winslet och Christoph Waltz blir kvar, och blir det hela filmen ut.

I de sista scenerna ser man de båda pojkarna igen (liksom alldeles i början av filmen) som på egen hand, utan föräldrarnas inblandning klarat upp det som hänt mellan dem. Så uppfattade jag det i alla fall...

Jag tyckte att filmen var intressant ur ett mänskligt, psykologiskt perspektiv men upplevde den kanske inte så väldans rolig. Känns mer som en drama än som komedi, även om det finns en gnutta av komedi också. Det blir lite dråpligt alltihopa. Könsrollerna är väldigt generaliserade, och överdrivna och kanske inte så mycket djup i men skådespelarna gör ett bra jobb tycker jag, för att göra filmen rolig och intressant.

Filmen får en 3:a av 5.


Regissör: Roman Polanski
Författare: Yasmina Reza , Yasmina Reza (manuskript),
Skådespelare: Jodie FosterKate WinsletJohn C. Reilly och Christoph Waltz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar