måndag 19 mars 2012

Hotellsökande på nätet


I dag blir det en liten annan infallsvinkel på min blogg än vad jag vanligen brukar ha, jag har funderat på det här med att resa och bo och hur svårt det kan vara att hitta ett bra boende.

Jag har ofta när jag har behövt ett boende då jag ska ut och resa, letat efter hotell på internet. Men hur bär man sig åt, tänker jag, att hitta bland alla dessa möjligheter och det stora utbud som finns i dag? Jag har inte vetat av någon sajt som samlat information om hotell på ett och samma ställe. Oftast har jag därför googlat på den stad eller plats dit jag tänkt resa, till exempel Stockholm. Därifrån har jag gått in på deras kommuns hemsida och där letat efter deras turistinformation.

Väl där har jag oftast hittat flera olika former av boenden, där hotellboendet är en av dem. När jag hittat detta så ställer jag mig själv frågor som till exempel: Hur mycket pengar vill jag lägga ner på att sova några nätter på hotell? Hur nära centrum vill jag bo? Hur tar jag mig därifrån till de platser som jag tänkt besöka? Det sista har väl för mig varit viktigaste frågan, att buss eller tunnelbanan ligger i närheten av det hotell där jag bor. Helst ska man kunna kliva ut från hotellet och gå bara några meter till en hållplats.

Då jag har rest till Stockholm har jag oftast gått någon kurs där och då har det varit viktigt att hotellet legat nära den platsen där kursen är. Men det får heller inte vara för dyrt, så kostnaden har också styrt en del. Jag har gillat att bo på Hotell Oden som ligger beläget vid Odenplan, mitt i Stockholms innerstad där det tar bara någon minut till buss eller tunnelbana.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar