lördag 10 mars 2012

Seeking Justice

Seeking Justice, från 2011, 105 min - Action, Drama, Thriller - 7 Mars 2012 (Sverige DVD premiär)




Ett förälskat gift par drabbas av en traumatisk upplevelse då hustrun blir svårt våldtagen och misshandlad av en man. När mannen, Will Gerard, som spelas av Nicolas Cage, sitter i väntrummet på sjukhuset och är i chocktillstånd efter händelsen, kommer en okänd man dit och pratar med honom. Han säger att han kan hjälpa paret med att skipa rättvisa och se till att mannen som överföll hustrun ska få sitt straff. Det enda som den här gruppen som den okände mannen tillhör vill ha i betalning är en gentjänst längre fram. Det visar sig dock att det inte är någon liten tjänst som medborgargardet vill ha och Will Gerard får ett allt krångligare liv med lögner och undanflykter och ett allt mer dåligt samvete.

Nicolas Cage hör ju till en av mina favoritskådespelare och den här filmen hör till en av hans bättre som han gjort under de senaste åren, vad jag vet i alla fall. Jag har inte sett alla hans filmer. Jag tycker att filmen har en djupare tanke bakom händelserna i filmen och det blir lite av ett ifrågasättande av den alltmer våldsamma värld som vi lever i. Och vad man ska göra åt det. Är medborgargarden den rätta vägen?

Filmen får en 4 av 5, för intressant och spännande innehåll och bra skådespelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar