lördag 14 april 2012

Glory road

Glory Road (2006), 118 min - Drama, Sport - 13 September 2006 (Sverige)




Filmen baseras på en sann historia från 1966 då basket laget Texas Western vann NCAA national championship. Texas Westerns coach Don Haskins ledde den första gruppen med bara svarta i startfältet till vinst mot Kentucky. Ingen hade tidigare satsat på svarta spelare så som Haskins gjorde då han startade sitt lag i Texas. 

Jag tycker att filmen var mycket sevärd, trots att jag inte är någon sportfantast så kände jag mig mycket engagerad när jag tittade på filmen. Den handlar om den tidens syn på svarta och de förhållanden som rådde då, det är intressant ur ett historiskt och medmänskligt perspektiv. Ska man låta sig slås ner av andra människors missunnsam-het och ned brytande åsikter? Eller ska man kämpa vidare för att vinna? Vad har man för val? 

Jag tänker att dessa frågor kan man brottas med i olika skeenden av livet och de behöver inte alltid handla om rasskillnader. Filmen inger hopp och mod, vilket jag tycker är en bristvara i dagens samhälle. 

Filmen får en 5:a av 5 för bra innehåll och budskap, en sann historia och bra skådespelare.



Regissör: James Gartner
Författare: Chris ClevelandBettina Gilois
Skådespelare: Josh LucasDerek Luke och Austin Nichols

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar