torsdag 17 maj 2012

Shutter Island

Shutter Island (2010) 138 min - Drama, Mystery, Thriller - 19 Februari 2010 (Sverige)




I kväll blev det ännu en film som baseras på en av författaren Dennis Lehane böcker Patient 67 som jag har läst innan jag såg denna film. Tidigare har jag sett och skrivit om filmen Gone, Baby Gone

Filmen börjar med en scen där kriminalkommisarie Teddy Daniels är på en båt på väg till ön Shutter Island tillsammans med sin medhjälpare Chuck Aule. De ska till öns mentalsjukhus för att utreda ett försvinnande av en kvinna som mördat sina barn.

Väl där verkar allt inte stå riktigt rätt till med förhållandena på mentalsjukhuset. Vem är den försvunna kvinnan och hur har hon kunnat försvinna från ön trots att det egentligen inte finns någonstans att ta vägen? Vem är den mystiske patient 67 och vad gör de med patienterna på det här stället?

Eftersom jag, som sagt var läst boken, Patient 67, var det med stort intresse som jag gav mig i kast med denna film.

Som vanligt är boken ett strå vassare än filmen, där det är lättare att följa med i alla turer. Filmen känns mera hoppig än boken. Men jag tycker att Leonardo DiCaprio spelar väldigt bra och trovärdigt, även de andra skådespelarna funkar bra i sina roller...

Framför allt är det en film som har en del överraskningar till tittarna och jag antar att jag tyckt att den varit mer spännande om jag inte läst boken innan så jag vetat hur den slutat. 

Shutter Island får av mig en 5:a av 5 för en intressant, spännande och lite mystiskt film med bra skådespelare.



RegissörMartin Scorsese
Manus och FörfattareLaeta Kalogridis (manuscript), Dennis Lehane (roman)
Skådespelare: Leonardo DiCaprioEmily Mortimer och Mark Ruffalo



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar