onsdag 15 augusti 2012

Salmonfishing in the Yemen

Laxfiske i Jemen (2011), Salmon Fishing in the Yemen (original titel), 107 min - Komedi, Drama, Romance - 4 April 2012 (Sverige)




Den engleske fiskeexperten dr Allfred Jones blir kontaktad av konsulten Harriet för att hjälpa den mycket rike Sheikh Muhammed med att importera lax till Jemen. Muhammed vill att man ska kunna fiska lax eftersom det är hans största intresse. Alfred anser att detta är ett omöjligt projekt när han först hör talas om det. Men när Englands premiärministers press sekreterare Patricia Maxwell hör talas om projektet vill hon att det ska sättas igång för att driva det som en "goodwill" historia. Alfred känner sig inte ha något annat val än att ta sig an projektet och ju mer tiden går desto mer involverad blir han i det. Han börjar tro att det omöjliga är möjligt...

Jag tycker att filmen var klart sevärd, det var ett annorlunda tema vilket gjorde den intressant. Filmen ingav mig en smula hopp, det känns som om det var det övergripande budskapet med filmen, att man ska ha tro, tro på att det omöjliga kan ske. Trots motgångar finns möjligheter till något positivt. Jag tycker att det är en bedrift i sig att få ovanstående innehåll att bli något sevärt och underhållande samtidigt som att det inte blir  alltför sentimentalt eller någon slags överdriven komedi.

För övrigt är det ändå inte riktigt min genre så jag ger den inte högsta betyg just därför. Betyget blir en 3 av 5.



Regissör:
 Lasse Hallström
Författare: Simon BeaufoyPaul Torday (roman)
Skådespelare: Ewan McGregorEmily BluntAmr Waked  och Kristin Scott Thomas



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar