onsdag 12 september 2012

American Psycho

American Psycho (2000) 102 min - Kriminaldrama - 26 Maj 2000 (Sverige)




Så blev det åter igen filmen American Psycho som jag tittade på. Det var ett tag sedan så det kändes helt ok att se den igen. Filmen handlar om Patrick Bateman, en ung framgångsrik aktiemäklare som bor och arbetar i de fina kvarteren i New York. Filmen baseras på boken med samma namn som är skriven av författaren Bret Easton Ellis, vilken jag tyvärr inte har läst.

Jag vet inte om jag är så fascinerad av själva filmen och dess historia egentligen även om jag blir djupt känslomässigt involverad i den. Jag tror att det som engagerar mig är det förträffliga skådespeleri som Christian Bale visar oss tittare på, i rollen som Patrick Bateman. Hur klarar man av att spela en sån sjuk människa med sådan inlevelse?

Det jag känner mig störd på när det gäller filmens handling är att alla hans handlingar inte leder till något straff eller förpliktelser, just för att ingen egentligen bryr sig. Nästan alla verkar egentligen lika störda känslomässigt, så självupptagna och egocentriska att de inte ser vad som försiggår runt omkring dem. 

Samtidigt får jag en känsla av att de hemska morden egentligen inte sker på riktigt utan "bara" i Patrick Batemans eget huvud. Och om så är fallet är det väl mindre konstigt att ingen reagerar på allt blod och lemlästade kroppar som dyker upp lite varstans. 

Av mig får filmen en 3:a av 5 för bra skådespeleri, framför allt då av Christian Bale, som sagt. Så finns det också den satiriska sidan av filmen som jag uppskattar men därmed inte sagt att jag gillar att titta på, eftersom det blir lite stelt och tråkigt. Då satiren beskriver den överdrivna? nonchalansen, fåfängan och statusjakten hos dessa aktiemäklare som är så långt från mänsklig närhet och relationer som man kan komma.


Regissör: Mary Harron
Författare: Bret Easton Ellis (roman), Mary Harron (manuskript),
Skådespelare: Christian Bale, Justin Theroux och Josh Lucas


2 kommentarer:

  1. Jag är svag för American Psycho. Framförallt för att jag finner den så otroligt rolig. Visitkortscenen är helt underbar!

    SvaraRadera