torsdag 6 september 2012

Christopher Walken



Christopher Walken är född den 31 mars 1943, New York City, New York, USA. Döptes till Ronald (Ronnie) Walken.

Christopher Walken är en av mina favoritskådespelare eftersom jag tycker att han har en stor bredd och ett stort djup som gör hans rolltolkningar väldigt äkta.

Sin karriär började Christopher Walken som dansare i musikaler innan han började med teater och senare film. Han spelade ofta psykiskt ostabila personligheter i biroller under 80- och 90-talen. Han fick en Oscar för sin roll som Nick i Deer Hunter (1978). Walken har fortsatt att utvecklas som skådespelare och har haft flera olika roller under 2000-talet.

Christopher utbildade sig vid Hofstra University i New York och hans första genombrott som skådespelare var i Jag och min bror (1969).




Jag lägger till den här videon där Christopher dansar helt underbart!




Källa samt filmografi finns på följande sidor: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar