måndag 24 december 2012

While She Was Out

While She Was Out, från 2008, 108 min - Kriminaldrama, Thriller - 9 Augusti 2012 (Sverige)



Den här filmen har jag haft liggande nu ett tag men nu äntligen blev det dags att titta på den. Inte vet jag om jag blivit känsligare med åren men jag tyckte den här filmen var väldigt spännande. Den höll mig i sitt grepp ända från början även om den började ganska segt. Trots segheten så kände man en underliggande spänning i filmen, som om det var lugnet före stormen på något vis. Det är inte så dåligt tycker jag av filmskaparna att förmedla denna känsla, av att något kommer att hända trots en lugn fasad.

Filmen handlar om Della Myers som är en kvinna ur medelklassen som bor i ett stort hus och är gift den aggressive Kenneth. De har två barn som är tvillingar. Kenneth tycker att Della ger barnen alldeles för mycket av sin tid så att hon låter både sig själv och huset förfalla och glömmer bort honom. 

Sent på julaftonskvällen beger sig Della iväg för att köpa julklappspapper eftersom det är slut och hon åker i väg till ett lokalt köpcentra. Väl där upptäcker hon att det är hur mycket människor som helst som har tänkt detsamma som hon och det blir svårt att hitta en parkering. När hon ser att någon har ställt sin bil mitt på strecket av två parkeringar så skriver hon en ilsken lapp som hon sätter på bilens vindruta under vindrutetorkaren. Hon hittar en parkeringsplats till slut och går in för att handla sina grejer. När hon kommer ut så blir hon hotade av några yngre män som visar sig vara ägare till den där bilen som stod felparkerad. Chuckie, Huey, Vingh, och Tomás som männen heter är väldigt påstridiga och till slut kommer en säkerhetsvakt kommer dit för att skydda Della. Detta gör bara att männen blir ännu mera hotfull och Chuckie skjuter då plötsligt vakten.

Della hoppar in i bilen och försöker ta sig därifrån och kör med full fart så långt hon kan men kraschlandar inne i skogen någonstans och männen är henne alldeles i bakhasorna. Och där börjar väl den riktigt spännande delen av filmen. 

Ja, som sagt det är en riktigt bra film om man söker spänning, den är i och för sig inte helt trovärdig känns det som, men vem vet? Den visar på hur underliggande ilska som inte kan visas i vardagslivet, kanske kan ta sig i uttryck när ens liv hänger på en skör tråd. Det enda man vill är att komma hem till sina barn som är det enda man bryr sig riktigt mycket om. 


Regissör: Susan Montford
Författare: Edward Bryant (novell), Susan Montford
Stars: Kim BasingerLukas Haas och Craig Sheffer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar