lördag 26 januari 2013

Hypnotisören

The Hypnotist, 2012, Hypnotisören (original titel) 122 min - Kriminal, Drama, Thriller -
28 September 2012 (Sverige)



Hypnotisören tyckte jag var en riktigt bra film faktiskt. Spännande och en bra historia om än att jag tycker att man inte kommer under huden på personerna i filmen. Man förstår inte riktigt hur de är som personer och varför de beter sig som de gör. Det blir lite ytligt trots att det är mycket och många starka känslor i filmen. Jag tycker också att skådespelarna gör bra i från så hur det kan bli denna känsla av yta är jag inte helt säker på. Kanske för många saker som ska ske på en viss begränsad tid? Möjligen... Jag har inte läst boken men känner mig nu lockad att göra det för att kanske få denna fördjupning som jag saknar i filmen.

Filmen börjar med att man får se nästan en hel familj som mördas, den enda överlevande är en son, Josef (Jonatan Bökman) som har livshotande skador. Den polis som ska utreda fallet är Joona Linna (Tobias Zilliacus) och till sin hjälp får han läkaren och hypnotisören Erik Maria Bark (Mikael Persbrandt).

Erik ska försöka att få Josef att minnas vad som hänt trots att han ligger i koma. Det är under stort motstånd som han tar på sig uppgiften eftersom något har hänt tidigare som gör att Erik nu lever med stora samvetskval  och har svårt att sova om nätterna. Det tar ganska lång tid innan man får reda på vad detta något är som gör att både Eriks karriär och hans äktenskap med hans hustru Simone (Lena Olin) håller på att ta slut.

Ja, som sagt en bra och sevärd film med bra skådespelarinsatser och ska jag lyfta fram någon så är det Tobias Zilliacus som jag tycker känns intressantast.


Regissör: Lasse Hallström
Författare: Paolo Vacirca (filmmanus), Paolo Vacirca (berättelse)
Skådespelare: Tobias ZilliacusMikael Persbrandt och Lena Olin mfl.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar