måndag 28 januari 2013

Jag har älskat dig så länge

I've Loved You So Long (2008) Il y a longtemps que je t'aime (original titel) 117 min, Drama,
6 Mars 2009 (Sverige)




I går kväll blev det en film på TV2 som jag tittade på, den har några år på nacken: Jag har älskat dig så länge. Men vad gör det om filmen handlar om något som berör och som ger en, en känsla av att den ligger kvar inom en ett bra tag framöver. Det är ju en drama så den har kanske inte det där spänningsmomenten som jag brukar gilla i filmer men den har ändå något som fångar en och man vill bara se mer av den.

Filmen handlar om en kvinna, Juliette Fontain (Kristin Scott Thomas) som kommer ut från fängelset efter 15 år i fångenskap. Hon blir i filmens början upphämtad på en flygplats av sin yngre syster Léa (Elsa Zylberstein) som inte har haft någon kontakt med Juliette sedan hon hamnade i fängelset. Juliette ska bo hos sin syster Léa och hennes familj tills hon själv kommer på fötter igen.

Det är inte så enkelt att börja om från början med livet efter en lång tid i fängelset, Juliette verkar inte ens själv veta om hon vill eller kan utan existerar mest bara under den första tiden. Hon träffar sin övervakare, försöker relatera till sin syster och hennes familj, trots att det väcker mycket smärta hos henne att umgås med barnen i familjen. Juliette söker arbete och har en utbildning från fängelset som gör att hon nog känner sig något förberedd för just den biten. I övrigt försöker hon hitta något sätt att förhålla sig till familjens vänner och Léas man som inte är över sig förtjust över att ha en fängelsekund boende hos sig. Ingen verkar heller veta vad det är som Juliette har gjort för något skrämmande som gjorde att hon hamnade i fängelse. Det tar faktiskt hela filmen innan den sanningen kommer fram.

Som helhet tycker jag att Jag har älskat dig så länge, är en underbar film om vägen tillbaka från en svår och smärtsam händelse, den tar upp frågor som skuld och straff, samhällets attityder till människor som begått brott, hur familjen drabbas av det som hänt någon ur deras familj. Helt klart intressant och givande att titta på och skådespelarna är lysande. Framför allt Kristin Scott Thomas, som har huvudrollen men även de övriga, där jag själv fastnade för Frédéric Pierrot som spelar Capitaine Fauré och är den polis/övervakare som Juliette träffar regelbundet för att skriva under papper på att hon sköter sig i det fria.

Filmen får en 4 av 5 av mig.



Regissör: Philippe Claudel
Författare: Philippe Claudel
Skådespelare: Kristin Scott ThomasElsa Zylberstein,  Serge Hazanavicius och Frédéric Pierrot





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar