söndag 28 april 2013

Untouchable

Untouchable (2011) "Intouchables" (original titel) 112 min - Biografi, komedi, drama. Fransk produktion.




Så blev det äntligen dags för denna film: Untouchable, som jag velat se ända sedan den kom 2011, undrar just varför det ibland tar sådan tid för mig innan jag ser intressanta filmer? Ja, ja, det är så det är. Den här filmen bygger på en sann historia om den franske aristokraten och rullsolsburne Philippe Pozzo di Borgo och hans personlige assistent Abdel Sellou som föddes i Algeriet men som invandrat till Frankrike och levt som kriminell i större delen av sitt liv. Ni kan läsa mer om dem här på denna länk: http://www.telegraph.co.uk/culture/9509665/Untouchable-the-true-story-that-inspired-a-box-office-hit.html

Filmen börjar med en häftig biljakt i Paris med Driss (Abdel kallas Driss i filmen) som chaufför och Philippe som passagerare då de smiter ifrån polisen efter att ha överskridit hastighetsbegränsingarna en hel del. Detta verkar vara ett av deras nöjen men sedan går filmen över till hur början av deras vänskap kom till. 

För det är det som filmen handlar om, en vänskap mellan två helt olika män, som på något vis ändå har något gemensamt som gör att deras vänskap håller och utvecklas. Driss verkar vara precis den sortens man som Philippe behöver i sitt understimulerade och tråkiga liv efter det att han blivit funktionshindrad på grund av en skärmflygningsolycka. 

Men det är inte bara Philippe som behöver Driss, Driss är egentligen i lika stort behov av Philippe och behöver få lite mer ordning på sitt liv och en lön att leva på. Han har ju ingenting, varken boende eller ett riktigt arbete efter det att han kommit ut från fängelset. Att Driss får ett arbete hos Philippe som personlig assistent beror mest på slumpen och vad jag förstår att Philippe såg någonting hos Driss som han inte sett hos någon av alla de andra män som sökte arbete hos honom.

Som helhet tycker jag att filmen var jätteintressant att se och det kändes lite som en film som man mår bra av sedan man har tittat på. Ändå är det ingen tråkig film, den har en hel del humor också och lite romantik om man känner för det. 

Filmen får en 4:a av mig av 5. 

Skådespelare: François CluzetOmar Sy och Anne Le Ny med flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar