lördag 18 maj 2013

Django Unchained

Django Unchained (2012), 165 min - Äventyr, Western - 18 Januari 2013 Sverigepremiär




Så blev det Django Unchained som jag tittade på denna gång. En riktigt bra film om än en aning överdriven ibland. Det är ju en typ av western så en hel del skjutande och sprutande blod får man uppleva vilket jag tycker är onödigt mycket av i filmen. Men för den som gillar pang, pang så kan man nog få sitt lystmäte tillfredsställt.

I övrigt tycker jag att filmens handling är intressant och bra och den utspelar sig någon gång under mitten av eller slutet av 1800-talet. Django är en slav som blir fritagen av en tysk prisjägare under en transport av flera slavar. Tillsammans jagar de rätt på efterlysta män och skjuter dem för att få ut belöningen för dem. Målet för Django är sedan att få hjälp av tysken för att kunna frita sin fru som ägs av en våldsam plantageägare i Mississippi.

Filmen är överraskande romantisk för att vara en western och äventyrsfilm, och jag är inte riktigt säker på att jag tycker att denna relation mellan Django och hans fru känns speciellt trovärdig. Ändå är filmen underhållande och väl värd att se. Jag har sett bättre filmer och bättre western också, men det var ett tag sedan så att få se en nygjord western var faktiskt roligt.


Regissör: Quentin Tarantino
Författare: Quentin Tarantino
Skådespelare: Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio


2 kommentarer:

  1. Hade förhandsbokat denna från movieprix.se och tyckte nog att filmen var sådär. Helt klart sevärd men kommer nog inte se om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Jag håller med dig, jag kommer nog heller inte att se om den på ett bra tag...

      Radera