onsdag 24 juli 2013

Summer of Sam

Summer of Sam (1999) 142 min - Kriminalare, Drama, Romantik - 14 Januari 2000 (Sverige)


I går kväll blev det en film från 1999 som jag inte sett tidigare och som har verklighetsbakgrund. Summer of Sam är ett kriminaldrama som handlar om de så kallade Son of Sam-seriemorden i New York City 1977.

Filmen handlar dock inte så mycket om mördaren själv (David Berkowitz) utan mer om det Italiensk-Amerikanska grannskapet och människorna där. Den handlar också om det stora gapet mellan de nya musikstilarna punk och disco. Mitt i allt detta sker dessa helt meningslösa mord på människor och skräcken sprider sig i omgivningarna.
Jag tycker att filmen var helt ok att titta på även om jag gärna sett att filmen handlat mer om mördaren själv och hur han tänkte. På något vis känns det som två filmer i en och båda hade kunnat bli bra på varsitt sätt.


Regissör: Spike Lee
Författare: Victor Colicchio, Michael Imperioli,
Skådespelare: John Leguizamo, Adrien Brody, Mira Sorvino med flera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar