lördag 17 augusti 2013

Lyckan, Kärleken och meningen med livet

Lyckan, kärleken och meningen med livet (2010), "Eat Pray Love" (original titel)
Btl 133 min - Drama, Romantik  - 1 Oktober 2010 (Sverige)




"Lyckan, Kärleken och meningen med livet" är baserad på en självbiografi av författarinnan Elizabeth Gilbert med Julia Robert i huvudrollen. Jag har varit lite nyfiken på den här filmen tidigare och nu gick den på TV:n så jag tyckte det var dax att se den nu då. Jag gillar namnet på filmen, både det svenska och det engelska namnet. Så lever då filmen upp till namnet?


Filmen handlar om en kvinna i 30-årsåldern, som inser att hon inte är lycklig i sitt barnlösa äktenskap och skiljer sig. Efter den svåra skilsmässan ger hon sig ut på en jorden runt resa för att "hitta sig själv". Det är väl i det stora hela vad filmen handlar om, att hon försöker hitta den person i sig själv som hon tycker att hon tappat bort på något vis.

Hon börjar med att lära sig njuta av livet igen och det gör hon genom maten i Italien till exempel. För att finna ro och harmoni börjar hon meditera och prata med Gud och för att känna sig lycklig vill hon bli förälskad igen. Vi får följa med henne på hennes resa genom världen och möta de personer som hon träffar på och lär känna.

Ja, som ni kanske märker är filmen inte speciellt spännande så är man ute efter en sådan film har man hamnat helt fel. Men visst har den en viss charm ändå om man gillar romantik och andlig utveckling. Tyvärr är det allt vad den här filmen har att bjuda på och för mig räcker inte det till. Jag tycker också att man valt fel skådespelerska till rollen som förtvivlad och skild kvinna i en slags 30-års kris. Ja, hela filmen tycker jag är lite platt helt enkelt, så jag kände mig lite besviken, dessutom är den alldeles för lång också.


Regissör: Ryan Murphy
Författare: Ryan Murphy (manuskript), Jennifer Salt(manuskript)
Skådespelare: Julia Roberts, Viola DavisJavier BardemRichard Jenkins med flera...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar