fredag 2 augusti 2013

Only God Forgives


Only God Forgives (2013) 90 min - Fransk/Dansk produktion, Kriminaldrama, Thriller - 31 Maj 2013 (Sverige)


Nu har jag tittat på en ny film från 2013 som jag trodde skulle vara riktigt bra men den uppfyllde inte alls mina förväntningar.

Only God Forgives utspelar sig i Bangkok och handlar om amerikanen Julian som driver en boxningsklubb. Egentligen är klubben bara en front för hans drogverksamhet som han driver tillsammans med sin äldre bror. I början av filmen mördar brodern en ung flicka och efter det blir det en lång rad med vedergällningar. Den som ligger bakom det mesta är en pensionerad Thailändsk polis som har svärdet som sitt vapen och en egen agenda som han jobbar efter.

En annan hårdhudad och svåråtkomlig person med mycket makt är Julians mamma som kommer till Bangkok från USA på grund av äldre broderns död och vill ha hämnd på de som mördade honom. Hon tycker att Julian inte uppfyller hennes krav på att vara son till henne och att han tar för lätt på broderns död. 

Filmen som helhet är väldigt seg trots allt mördande och blod som utgjuts under filmens gång. Jag tänker att här diggar man verkligen tysta maktfullkomliga män och kvinnor. Det är inte många ord som yttras i denna film, antagligen vill man att spänningen och intrigerna ska komma fram ändå på något vis. Till viss grad gör det också det men jag saknar tempo i filmen och jag tror att lite mera dialog hade tillfört detta tempo.

Ja som sammanfattning får filmen endast ett njaee av mig trots att Kristin Scott Thomas gör en enastående insats som Julians mamma. Hon kan dock inte lyfta hela filmen på egen hand.

Regissör: Nicolas Winding Refn
Författare: Nicolas Winding Refn
Skådespelare: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas, Vithaya Pansringarm mfl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar