onsdag 18 september 2013

Hammarbybacken i centrala Stockholm

Inte visste jag att man kan åka slalom eller snowboard i själva Stockholm. I alla fall vintertid. Det kändes som en intressant nyhet för mig. Platsen heter Hammarbybacken och ligger centralt i Stockholm och drivs av SkiStar. Här kan man både hyra utrustning, delta i en skidskola och fika på deras kafé och se ut över en den vackra utsikten som Stockholms stad utgör. Inte så tokigt.

Jag känner för att åka ner till Stockholm och kolla in backen ganska snart, eller så fort snön har kommit så att det går att åka. Samtidigt kan jag passa på att shoppa lite när jag ändå är på besök. Då kan jag liksom slå två flugor i en smäll och göra två saker som jag tycker är roligt. Kanske kommer jag då igång med lite skidåkning även här hemma igen efter det. Det var ett tag sedan nu.

Då kan jag, som inte bor i Stockholm, boka in mig på Park Inn Hotell Hammarby några nätter, hotellet ligger alldeles i närheten av Hammarbybacken. Så det blir lättsamt och bra när jag ska iväg och åka.

Eftersom att jag har en bit att åka till Stockholm så tänker jag hyra skidor, för det blir nog skidor för min del och inte snowboard, är nog lite för feg för det. Det verkar inte vara allt för dyrt att hyra utrustning under några timmar. Ja, så kostar det förstås att åka i backen också och då köper jag ett SkiPass (liftkort) för att kunna göra det och sedan betalar jag för den tid som jag vill spendera i backen. Jag tycker att det verkar vara ganska rimliga priser och för den som bor i Stockholm finns också möjlighet att köpa säsongskort.

Det finns sammanlagt fyra nedfarter att välja mellan och jag väljer nog Vemdalen eftersom jag inte åkt slalom på några år och den är den lättaste backen. Som tur är finns det även tre lifter så man tar sig upp till toppen av backarna.

För den som bor i Stockholm är det ganska lätt att ta sig till Hammarbybacken, man kan resa med bil, buss, tunnelbana eller båt, man tar helt enkelt det som passar en bäst. Backen ligger sydöst om Södermalm och alldeles intill Hammarby Sjöstad.

Jag ser verkligen fram mot en resa till Stockholm och att få åka lite slalom och shoppa loss lite :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar