söndag 16 februari 2014

Skumtimmen

Skumtimmen (2013) 99 min - Drama, Mystery - 27 September 2013 (Sverige)




Så blev det då dax för denna svenska film från 2013 som jag längtat efter att få se och den är bra, riktigt bra tycker jag. Det är en film som bygger på boken med samma namn som Johan Teorin har skrivit och handlingen utspelar sig på Öland.

Lena Endre spelar Julia, kvinnan som förlorat sin 8-årige son för 20 år sedan och Tord Peterson spelar hennes pappa Gerlof. Båda två är några av mina svenska favoritskådespelare och jag tycker att de skapar ett bra drama tillsammans. För i huvudsak är det fokus på deras relation men filmen bjuder även på lite mystik och spänning. Detta genom att man inte vet om Julias son fortfarande lever eftersom man inte har funnit honom sedan han försvann. Man drog då slutligen den slutsatsen att han hade drunknat. 

En annan mystisk person är mannen som mördade två tyskar, Nils Kant, spelas av Felix Engström, han mördade sedan även en polis innan han stack iväg från orten. Man vet inte om han lever eller är död även om en kista skickades från Havanna till Öland någon gång på 70-talet men var det han som låg i kistan?

Ytterligare en viktig person som jag vill nämna i filmen är polisen på orten, Lennart Henriksson som spelas av Thomas W Gabrielsson, som dyker upp när en gammal vän till Gerlof förolyckas. Det är Lennarts pappa som var den polis som blev skjuten av Nils Kant för flera år sedan.

Ja, som sagt jag tycker att det är en bra historia och bra skådespelare om än att jag ibland tycker att filmen blir lite segdragen och inte riktigt håller ihop i alla avseenden. Till exempel känns Gerlofs väns död som om man bara plaserat dit den utan att den har något med handlingen att göra. Annat än för att polisen Lennart och Julia ska träffas då kanske.

Det som är filmens huvudtema enligt mig är relationen mellan Julia och hennes pappa och där kanske man hade kunnat fördjupa dialogen lite.

Men överlag en spännande och välspelad film.

Regissör: Daniel Alfredson
Författare: Daniel Alfredson, Birgitta Bongenhielm,
Skådespelare: Lena Endre, Tord Peterson, Thomas W. Gabrielsson och Iggy Malmborg med flera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar