måndag 3 februari 2014

The Dark Knight Rises

The Dark Knight Rises (2012) 165 min - Action, Crime, Thriller - 25 Juli 2012 (Sverige)



Det har gått åtta år sedan kommissionär Gordon försökte gömma ondskan i staden. Nu måste Batman visa sig för allmänheten igen efter det att han tog på sig skulden för att ha mördat Harvey Dent. Batman är fortfarande märkt av sorg efter att ha förlorat sin flickvän men han lockas att bege sig ut i samhället av den fruktansvärda fienden Bane som är både stark, brutal och skoningslös.

Filmen börjar med att juveltjuven Selina Key (Catwoman) på ett smidigt sätt tar sig in i Bruce Waynes (Batmans) hem och stjäl en av hans mammas halsband som han har inlåst i ett kassaskåp.

Jag tycker att filmen är riktigt spännande trots att den är nästan tre timmar lång. Om jag ska klaga på något är det väl att man valt att ha Anne Hathaway som Catwoman. I och för sig fungerar hennes viga kropp till uppgiften men hon känns inte riktigt som att hon har den rätta tuffa attityden som jag tycker att Catwoman ska ha. För övrigt är det bra skådespelare överlag tycker jag och Tom Hardy känns riktigt grym som Bane.



Regissör: Christopher Nolan
Författare: Jonathan Nolan (manuskript), Christopher Nolan(manuskript) med flera.
Skådespelare: Christian Bale, Tom Hardy och Anne Hathaway med flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar