lördag 1 mars 2014

Dirty, Pretty Things

Dirty Pretty Things (2002) 97 min - Crime, Drama, Thriller
26 September 2003 (Sverige)



Det blev en lite äldre film som jag tittade på i går kväll, den är från 2002 men jag har aldrig sett den tidigare. Dirty, Pretty Things tar upp sådana saker som illegal invandring och hur människor blir utnyttjade på olika sätt inom diverse branscher.

Dirty, Pretty Things utspelar sig i London, England och handlar om Okwe (spelas av Chiwetel Ejiofor) som är en illegal invandrare från Nigeria. För tillfället bor han med en kvinna, en annan illegal invandrare, Senay Gelik (spelas av Audrey Tautou) men hon har lyckats få tag på en liten bostad genom sitt jobb på hotellet där hon jobbar. 

Okwe jobbar också där på hotellet men han har ett annat arbete också som taxichaufför. Eftersom han har kunskaper inom sjukvården får han ibland hjälpa personer som har problem med hälsan, som att fixa fram medicin till dem. De flesta av dessa människor har inget uppehållstillstånd och vägrar att gå till den offentliga sjukvården.

Som helhet tycker jag att filmen var både intressant och bra, jag antar att filmen visar en del av vad som sker i världen i dag och jag tycker att det är skrämmande. Helt klart en sevärd film med bra skådespelare.

Regissör: Stephen Frears
Författare: Steven Knight
Skådespelare: Chiwetel EjioforAudrey Tautou och Sophie Okonedo med flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar