söndag 16 mars 2014

En dag i livet (An Unfinished Life)

En dag i livet (2005) "An Unfinished Life" (original title) 108 min - Drama -
2 December 2005 (Sverige)




An Unfinished Life eller En dag i livet som filmen heter på svenska är en bra film, faktiskt bättre än vad jag trodde. Jag valde att titta på den eftersom både Morgan Freeman och Robert Redford är med i den. Dessutom är Lasse Hallström regissör och jag har inte sett så många av de filmer som han har regisserat, så jag kände mig lite nyfiken på det.

Jag upplever att den här filmen är en riktig relationsfilm som tar upp hur svårt det kan vara att gå vidare efter svåra händelser och förluster men att man faktiskt kan göra det.

Filmens handling utspelar sig i USA eller Kanada, den är i alla fall inspelad i Kanada och handlar om Jean Gilkyson (spelas av Jennifer Lopez) en kvinna som blir misshandlad av sin fästman. När hennes dotter som är i tidiga tonåren säger att nu är det dags att sticka därifrån eftersom Jean har lovat det tidigare om hon skulle bli misshandlad igen, så ger de sig iväg när mannen är borta. Men utan både pengar och närmare vänner är det svårt att veta vart de ska ta vägen. Slutligen bestämmer sig Jean för att återigen söka upp sin tidigare svärfar och farfar till dottern, Einar Gilkyson (som spelas av Robert Redford).

De har inte haft någon kontakt efter att dottern föddes så hon har aldrig träffat sin farfar som bor på en ranch med många djur och sin vän och medhjälpare Mitch Bradley (som spelas av Morgan Freeman). När de alla träffas ska de åter försöka bygga upp den relation som tvärt avslutades när Mitch son och Jeans man dog i en bilolycka som de båda tycker är Jeans fel. 

Det är där som filmen har sin starkaste och bästa sidor, det känns trovärdigt och seriöst vilket inte alltid är fallet med sådana här relationsfilmer. Jag ifrågasätter dock Jeans karaktär, antingen får inte Jennifer Lopez fram karaktären på rätt sätt eller så har filmskaparna inte varit tydlig med hur de vill att rollen ska vara. Vad vet jag, men det känns som skoskav när jag tittar på hennes karaktär jämfört med de övrigas i en annars välgjord och fin film.

En dag i livet är ändå en film väl värd att se tycker jag.


Regissör: Lasse Hallström
Författare: Mark Spragg, Virginia Korus Spragg
Skådespelare: Jennifer Lopez, Robert Redford, Morgan Freeman och Josh Lucas 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar