torsdag 24 april 2014

Zero Dark Thirty

Zero Dark Thirty (2012) 157 min - Drama, Historia, Thriller - 1 Februari 2013 (Sverige)



Så tog jag mig då igenom denna Zero Dark Thirty till slut. Var den värd att se? Ja, ur perspektivet att den beskriver en verklig händelse i historien. Filmen handlar om CIA:s jakt på terrorist ledaren Osama bin Laden under början av 2000-talet och är kronoligiskt detaljrik.

Filmens huvudperson är Maya (spelas av Jessica Chastain), hon är den som är mest besatt av att få tag på Osama bin Laden och döda honom och det är hon som håller ut även om åren går och man inte hittar många spår efter terrorisledaren.

Zero Dark Thirty är ingen film som jag skulle vilja se om direkt eftersom att jag tyckte att den kändes alldeles för lång och lite småtjatig. Men filmen skildrar väl ganska väl hur lång tid det tog och vilket omfattande arbete som låg bakom infångandet av Osama bin Laden.

Så långt tycker jag också att handlingen var helt rätt men sen måste jag ifrågasätta rätten att mörda och tortera andra människor. Vad händer med barn som får uppleva och se deras släktingar mördas och tillfångatas? Dessa funderingar har ju i och för sig mer med själva händelsen att göra än filmen i sig.

Det var också intressant att se svensken Fares Fares som Hakim i filmen. Jag har bara sett honom i svenska komedier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar