lördag 3 maj 2014

Laglös (Michael Kohlhaas)

Laglös (2013) "Michael Kohlhaas" (original titel) 122 min - Drama, Historia - DVD-premiär 23 april 2014 Sverige




Laglös eller Michael Kohlaas som den heter i original är baserad på en sann historia från 1600 - talet. Boken om den legendariske hästhandlaren Michael Kohlaas är skriven av tysken Heinrich von Kleist och går att köpa här.

Michael Kohlaas (spelas av Mads Mikkelsen) lever ett fridfullt och stillsamt liv som hästhandlare och har en familj som består av en fru och en dotter som han älskar över allt annat. Men tiderna förändras och när en baron lägger beslag på två av hans hästar känner sig Michael Kohlaas mycket irriterad och försöker med lagens hjälp att få tillbaka sina hästar.

Detta går inget vidare bra och när hans hustru ska hjälpa honom blir hon mördad. Då väcks ett stort hämndbegär hos Michael Kohlaas och och ett stort behov av att skipa rättvisa.

Han samlar ihop ett antal män och börjar sin stora hämndaktion mot de människor som motarbetat honom.

Jag tycker att det är en ganska mäktig film att se och Mads Mikkelsen gör egentligen hela filmen. Mycket eftersom att det är hans rollkaraktär som filmen bygger på men också för att Mikkelsen gör en otroligt bra insats.

Dessutom gillar jag också känslan av den storslagna naturupplevelsen som man får samt den historiska skildringen och kampen för rättvisa. Vad hade man att ta till under denna tid om lagen inte längre var rättvis utan mer av det godtyckliga slaget?

Däremot upplevde jag att filmen var en aning svår att förstå. Man får ingen förklaring till varför saker och ting händer. Vad är det för förändring som sker som gör att lagen inte längre gäller? Kanske är jag helt enkelt för dåligt insatt i historia men jag tycker att det borde ha kommit fram lite mer i filmen för de som inte är historiskt kunnig. Karaktärerna i filmen är också mycket fåordiga så man får inte så mycket hjälp där heller.

Filmen får ändå en 4 av 5 av mig.

Regissör: Arnaud des Pallières
Författare: Christelle Berthevas (manuskript), Arnaud des Pallières (manuskript) 
Skådespelare: Mads Mikkelsen, Mélusine Mayance, Delphine Chuillot, Bruno Ganz. Här kan du se hela listan av skådespelare med mera


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar