fredag 27 juni 2014

The Railway Man

The Railway Man (2013) 116 min - Biografi, Drama, Sverige 3 September 2014 (DVD premiär)



Jag älskar den här filmen, det är faktiskt länge sedan som jag såg en film som berörde mig så som The Railman Man gör. Den är baserad på boken med samma namn skriven av Eric Lomax och beskriver en verklig händelse som utspelar sig både under 1980-talet och under andra världskriget.

På spanska heter filmen: Un pasado imborrable, vilket betyder ungefär Ett outplånligt förflutet, och stämmer mycket bra med vad jag anser att filmen handlar om, nämligen frågan om man kan glömma och förlåta alla trauman som man upplevt, eller kommer man alltid att befinna sig i det förgångna? 

Huvudpersonen i filmen är Eric Lomax (spelas av Colin Firth som äldre och av Jeremy Irvin som ung) och hans stora intresse i livet är järnvägen och alla dess stationer och tåg. På grund av detta intresse reser han en hel del med tåg och på en sådan resa träffar han en kvinna, Patti (spelas av Nicole Kidman) som han börjar prata med och de börjar sedan att umgås och gifter sig sedan. Det här utspelar sig under 80-talet och de verkar mycket lyckliga med varandra men sedan märker hans hustru mer och mer av den mörka hemlighet som Eric bär på. Han plågas av hemska mardrömmar och har bland annat svårt att vara närvarande och blir djupt deprimerad.

Detta påverkar såklart deras förhållande på ett negativt sätt men Patti ger inte upp utan försöker finna lösningar för att hjälpa sin man och förstå vad det är som han har gått igenom. 

Som sagt var, så gillar jag den här filmen både på grund av att det är en spännande och intressant historia och för att Colin Firth är riktigt bra i sin roll som Eric Lomax. Suverän tycker jag, även Nicole Kidman känns trovärdig i sin roll. Jag tycker att filmen har allt, en bra historia, byggd på verkliga händelser, kärlek och det är en film som skapar ytterligare funderingar och tankar på livet. Funderingar på hur man på bästa sätt kan gå vidare i livet efter svåra händelser. Finns det en väg till försoning med sina plågoandar eller är det hopplöst? Som Erics gamle vän Finlay (spelas av Stellan Skarsgård) i filmen säger: We are an army of ghost.

Filmen får en 5:a av 5 av mig.


Regissör: Jonathan Teplitzky
Författare: Frank Cottrell Boyce (manuskript), Andy Paterson(manuskript)
Skådespelare: Colin Firth, Nicole Kidman, Jeremy Irvin och Stellan Skarsgård med flera. Se hela roll listan här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar