lördag 13 augusti 2011

Beautiful Boy

Beautiful Boy (2010) 100 min - Drama - 4 November 2011 (Brasilien)






Filmen handlar om en familj, vars ende son som är 18 år, begår massmord på det college han går på och sedan tar sitt eget liv. Man får följa föräldrarnas liv efter detta. Ett redan halvdåligt äktenskap ser ut att haverera rejält under tiden som de båda brottas med skuldkänslor, ilska och sorg och mediapådrag. Vad gjorde de för fel? Frågar de sig och finner inga svar...

Vem kan förstå deras situation? Att vara föräldrar till en mördare...Att vara förälder till någon som tar sitt eget liv...Hur ska någon kunna förstå? Och vem har rätt att döma? Detta är frågor som väcks när jag ser filmen...

Jag tycker att filmen är helt ok. Kate - mamman (spelas av Maria Bello) och Bill (pappan spelas av Michael Sheen) gör bra ifrån sig i sina rolltolkningar tycker jag.

Det jag saknar är en förklaring till varför sonen Sammy (spelas av Kyle Gallner) gjorde det han gjorde, det är väldigt lite fokus på det tycker jag...Det enda som kommer fram är att han var blyg och tystlåten och hade få vänner, att mamman var väl petig när det gällde hans uppfostran och att pappan var känslomässigt frånvarande...Men för mig är det ingen egentlig förklaring, för vilka föräldrar är helt perfekta? Kanske menar filmskaparna att det inte finns någon förklaring?

För mig blir det i alla fall något som saknas, jag önskar att mer fokus lagts på sonen och hans sista tid, hans funderingar och tankar. Filmen blir i nuläget mer eller mindre som en ordinär relationsfilm mellan ett par föräldrar, trots det ogripbara och fruktansvärda som deras son gjorde.

Filmen får därför 3,5 av 5.


Regissör: Shawn Ku
Författare: Michael Armbruster och Shawn Ku
Skådespelare: Michael SheenMaria BelloLogan South,och Kyle Gallner


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar