måndag 21 november 2011

Romper Stomper

Från 1992, 94 min - Action, Drama - 12 November 1992 (Australien)





Det blev en något äldre film denna gång, nästan 20 år faktiskt. Jag valde dessutom en film som jag knappast skulle ha valt tidigare i mitt liv, på grund av otäcka våldsscener. Nu ville jag ändå se den eftersom filmen har fått bra kritik och för att Russel Crow är med, han är en av de bättre skådespelarna tycker jag.

Filmen handlar om skinheads i Melbourne där Russel Crow spelar deras ledare Hando. Melbourne har invaderats av en massa Vietnameser enligt skinheadsens åsikt. Detta bör man göra något åt, vilket är detsamma som att trakassera och slå ihjäl dem i stort sett...

En kväll träffar de på en tjej. Gabe, som Hando blir förtjust i och hon hänger med gänget hem till dem och i fortsättningen också på deras "uppdrag". Hando har en kompis i gänget som betyder mer för honom än de andra, Davey, som också blir intresserad av den nya tjejen. Ja, här drar intrigen ihop sig till något mer än bara våld och action...

Jag tycker att filmen är bra, mycket bra, om än i våldsammaste laget för min smak. Realistisk? Ja, kanske, eftersom jag inte vet hur det går till i sådana gäng, men man får väl en uppfattning från media i övrigt att det ligger en hel del bakom filmens budskap. 

I vilket fall som helst, intressant att se en ung Russel Crow göra en sådan elak typ som Hando. Filmen visar också att samhället har olika krafter att sätta mot sådana här typer av destruktiva grupper. I det hänseendet är filmen positiv, även om mycket våld förekommer som gör att många går under.

Jag antar att filmen var mycket aktuell då när den kom ut, hur aktuell den är i dag vet jag inte riktigt men antar att det alltid kommer att finnas en viss aktualitet för sådana här filmer på olika sätt. 

Jag ger filmen en 4 på grund av bra handling och väldigt bra skådespeleri av framför allt huvudpersonerna. Filmen får också pluspoäng för den strimma av hopp som den inger, trots allt mörker. Jag tycker den får ett minus på grund av det våld som det är väldigt mycket fokus på. 


Regissör: Geoffrey Wright
FörfattareGeoffrey Wright


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar