söndag 23 oktober 2011

Allt för min syster

Allt för min syster (2009) My Sister's Keeper (original titel), 109 min - Drama - 25 September 2009 (Sverige)



I kväll blev det en film på TV 4, som enligt olika recensenter inte fått så höga poäng men jag tyckte att det lät som en intressant film, tyvärr lät den mer intressant än vad den var.

Filmen handlar om en familj med tre barn, varav den mellersta dottern Kate Fitzgerald har cancer, leukemi sedan två års ålder. I filmen är hon runt 16 tror jag. Där finns också en äldre bror, Jesse, samt den yngre systern Anna som föddes enbart för att förse den sjuka systern med olika organ som behövs för att rädda hennes liv. I nuläget gäller det en njure som Kate behöver eftersom hon blivit riktigt sjuk igen.

Anna har däremot fått nog och går till en advokat för att få hjälp med att stämma sina föräldrar. Hon känner sig tvingad och utnyttjad, hon vill leva ett annat liv, men hennes mamma kan inte förstå att hon inte vill hjälpa sin syster.

Filmen var lite småseg tyckte jag mellan varven även om den har sina höjdpunkter. En av höjdpunkterna är, att saker och ting inte riktigt visar sig vara som det i första hand verkar som. En annan positiv sak är att den har bra skådespelare, tänker främst på Abigail Breslin som spelar Anna.
Cameron Diaz spelar den något hemska mamman och det gör hon riktigt bra, en något annorlunda roll som hon har i denna film än i andra filmer jag sett.

Filmen får ändå inte mer än 2 av 5.



Regissör: Nick Cassavetes
Författare: Jeremy Leven (manuskript), Nick Cassavetes (manuskript)SkådespelareCameron DiazAbigail Breslin och Alec Baldwin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar