söndag 3 juni 2012

Luftslottet som sprängdes

Från 2009, 147 min - Kriminal, Drama, Thriller - 27 November 2009 (Sverige)




Det här är tredje och sista delen i Milleniumserien. Jag har tidigare skrivit om "The girl with the dragon tattoo" som är den amerikanska versionen av "Män som hatar kvinnor". Jag har sett även den svenska versionen men inte den andra helt, så jag får väl rikta in mig på den också. Jag trodde att jag skulle tycka att "Luftslottet som sprängdes" skulle vara tråkigast av alla, men jag gillade den faktiskt!

Filmen börjar med att Lisbeth Salander ligger på sjukhus efter de dramatiska incidenterna från förra avsnittet. Läkarna opererar bort en kula i huvudet på henne och det tar tid innan hon rehabiliterats så pass att hon kan delta i den rättegång som ska hållas där hon är anklagad för tre mord.

Journalisten Mikael Blomkvist ska försöka att bevisa hennes oskuld men för att han ska kunna göra det måste Lisbeth gå med på att berätta om de hemska övergrepp som både hennes förvaltare och samhället har utsatt henne för.

Jag tycker som sagt att den här filmen var bättre än väntat, även om det saknas glöd hos vissa av skådespelarna, och lite väl seg och lång är väl filmen också. Men jag somnade inte vilket i sig är ett bra betyg:-)...

Det som är bra med filmen tycker jag är att den visar på orättvisor som kan ske i det Svenska rättssystemet, om någon vill skyla över och dölja sådant som man inte tycker att omvärlden ska ha vetskap om. Då offrar man vissa människor, i detta fall en 12-årig flicka och hennes mor, för sakens skull. Hur vanligt det är att sådant sker har jag ingen aning om men nog tror jag att det händer...

Filmen får en 3:a av 5 för bra tema och innehåll och för att Noomi Rapace gör en bra tolkning av Lisbeth Salander.



Regissör:
 Daniel Alfredson
Författare: Ulf Ryberg (manuskript), Stieg Larsson (roman)
Skådespelare: Michael NyqvistNoomi Rapace och Lena Endre m fl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar