lördag 10 mars 2012

Besatt

The Exorcism of Emily Rose (original titel)
119 min - Kriminal, Drama, Skräck - 2 December 2005 (Sverige)




Som alltid är det intressant att se filmer som har verklighetsbakgrund. Filmens huvudperson Emily Rose hette i verkligheten Anneliese Michel

Filmen handlar om den 19 åriga flickan Emily Rose som lever i en stor och djupt religiös familj ute på landet. Emily får ett stipendium så hon kan åka och studera till lärare på college, vilket är hennes stora dröm. 

Väl där börjar mystiska saker hända, Emily vaknar upp klockan tre på natten med att det luktar rök i rummet och hon tror att det kanske brinner någonstans och kliver därför upp. Där finns ingen eld men hon blir "attackerad" av något osynligt och skrämmande som vill ta hennes kropp i besittning. Allt blir bara värre och värre för Emily, hon får våldsamma epilepsiliknande kramper och kan inte äta någon mat vilket gör att hon blir magrare och magrare samt talar i tungor med olika röster. Mellan dessa anfall är hon fortfarande den "vanliga" Emily med hennes åsikter och personlighet.

I början tror man att det kan vara epilepsi och en läkare ger henne en medicin för det, men medicinen hjälper inte så hon slutar ta den. En psykiatriker tror att epilepsin kan ha utvecklat en psykos. Men ingen behandling verkar hjälpa och Emily blir bara sämre och sämre.

Tillslut kommer Emily hem igen och familjen anlitar en katolsk präst, Richard Moore, som ska hjälpa Emily, de försöker då med att driva ut demonerna från Emily då de tror att hon blivit besatt av flera olika demoner.

Filmen handlar till stor del också om denne präst som efter att Emily dött blev anklagad för vållande till annans död då han gjorde sin exorcism på henne och inte anlitade läkare trots att hon var så sjuk. Filmen handlar också om den unga kvinnliga advokaten, Erin Bruner, som tar på sig att försvara den anklagade prästen.

Jag gillar den här filmen, även om jag kände mig lite osäker om jag skulle se den eller inte när den gick på kanal 5 i går kväll. Tänkte att den kanske var en riktig skräckis, vilket jag ju inte är så intresserad av. Men att den hade verklighetsbakgrund gjorde att jag ändå valde att se den. Upptäckte då också att jag redan hade sett den en gång tidigare men det gjorde inte så mycket, den gick bra att se en gång till. 

Mellan varven känns den dock som en riktig skräckfilm med alla hemskheter som händer Emily, som spelas av Laura Linney. Hur orkar man spela en så obehaglig roll så trovärdigt? Andra bra skådespelarinsatser görs av prästen som spelas av Tom Wilkinson.

Jag är glad att filmen är uppbyggd på det sätt som den är, med scener från rättegången varvat med scener ur Emilys liv fram till den dag som hon dör. Det känns mera verkligt på det sättet än om filmen vore uppbyggd enbart som en skräckfilm. Allt blir då bara så överdrivet konstlat så det ger mig oftast inte så mycket att se en sådan film. Så, jag antar att det beror på vad man är ute efter när man vill se film, om man tycker den här filmen är bra eller inte. Jag gillar den som sagt... För den ger oss inga svar, man kan inte säga att besatthet inte existerar, något händer med vissa människor som man inte kan förklara med dagens vetenskap. 

Jag ger filmen en 4 av 5. Vad hade behövts för en femma? Jaa, kanske något mindre av alla hemska scener med Emily? Kanske hade de kunnat lägga in lite om hur familjen levde innan allt hände? Vad hände sen med familjen? Jag är heller inte så säker på att jag godtar den förklaring som ges i slutet av filmen om varför Emily skulle gå igenom denna hemska process. Att Gud, genom henne, skulle visa omvärlden att det finns en annan verklighet där både Gud och Djävulen finns, en värld som inte är synliga för oss andra människor. Varför vill Gud låta någon lida så för att vi andra ska förstå att han finns?  Ungefär som med Jesus som dog på korset...

Regissör: Scott Derrickson
Skådespelare: Laura LinneyTom Wilkinson och Shohreh



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar