tisdag 24 september 2013

Den store Gatsby

Den store Gatsby (2013) "The Great Gatsby" (original titel) 143 min - Drama, Romantik - 17 Maj 2013 (Sverige)



Så har man sett Den store Gatsby då :-) och jag gillade vad jag såg. Den här filmen baseras ju på boken med samma namn som kom ut 1920 och skrevs av F. Scott Fitzgerald.

Filmen handlar till viss del om Nick Carraway, mest på grund av att det är han som är berättaren i filmen. För egentligen har ju filmen fokus på den store Gatsby, hans liv och leverne under 1920-talet.

Nick Carraway flyttar till New York för att arbeta som aktiemäklare. I New York börjar han att umgås med sin kusin Daisy och hennes man Tom som lever ett lyxigt och glamoröst liv. Till granne får Nick, Jay Gatsby, en mycket speciell man som verkar vara väldigt förmögen, även han ger storslagna och överdådiga fester. Ändå vet knappast någon vem han är, för nästan ingen har sett honom.

Nick får en inbjudan till en av Gatsbys fester och det är så deras relation börjar som sedan vindlar sig fram genom, många gånger, snåriga stigar. Ingenting blir riktigt som de tänkt sig, varken för Nick eller Jay och det är väl det som är själva storyn tycker jag. Men även så visar filmen på allt det våldsamma slöseri med resurser och människoliv som den tiden gav upphov till. Vilket man även kan koppla till vår tids frosseri på många plan och ändå verkar ingen bli riktigt lycklig.

Ja, som sagt, jag tyckte om den här filmen. Nu har jag inte läst boken och jag kan förstås tänka mig att den är bättre. Det brukar ju vara så men nog är filmen en riktig höjdare. Jag gillar när det finns en mörkare bakgrund, som man känner av medans man ser filmen, mot allt det glamorösa och överdådiga. Det tycker jag att filmskaparna fångar fint i filmen.

Regissör: Baz Luhrmann
Författare: Baz Luhrmann (manuskript), Craig Pearce (manuskript)
Skådespelare: Leonardo DiCaprioCarey Mulligan och Joel Edgerton med flera.

Den store Gatsby har spelats in tidigare: 1926 som stumfilm, 1974 och 2000 och en gång med namnet En gangsters liv på svenska men med samma engelska namn som nu.

Vill du se filmen? klicka här:
http://sfanytime.com/sv Den store Gatsby


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar